پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همیر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در ماهی که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ «علیرضا عصار» مجری تلویزیون شد
سرخط خبرها

افغانستانِ کتاب‌ها | نگاهی به چند اثر تازه دربارهٔ کشور همسایه

  • کد خبر: ۱۸۰۹۰۸
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
افغانستانِ کتاب‌ها | نگاهی به چند اثر تازه دربارهٔ کشور همسایه
فرایند چاپ و انتشار نوشته‌هایی که کمابیش پیوندی با کشور و مردم افغانستان دارند، اخیراً، سرعت گرفته است. اینجا، برخی از آن‌ها را مرور کرده‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از حوادث افغانستان در مرداد/ اسدِ سال گذشته، بسیاری از ناشران ما آثاری را چاپ و منتشر کرده‌اند که ــ مستقیم یا غیرمستقیم ــ به این کشور و مردم آن اختصاص دارند. در میان این آثار، خواندنی‌ترینِ آن‌ها شاید زندگی‌نامه‌ها و سفرنامه‌ها باشند که شخصی و ــ بنابراین ــ کمابیش مؤثر و نافذند. اینک، به‌مناسبت کتاب آخر نشر «اطراف» که در همین زمینه است، به سه اثر از این دست پرداخته‌ایم که در همین ماه‌های اخیر به بازار آمده‌اند.

۱- کابل ۱۴۰۰

روایتی دست‌اول از روزهای سقوط کابل در اسد (مرداد) ۱۴۰۰، روایتی از درون یک نهاد کمک‌رسان آلمانی در کابل با کارمندان افغان و مدیران غربی‌اش، قصهٔ مهدی، صفاکاری (نظافتچی‌ای) که در خانه‌اش کلکسیونی از اعضای بدن‌های منفجرشده‌ دارد (قطعه‌هایی که از خیابان‌های دشت بَرچی به‌غنیمت برده) و می‌خواهد آنچه را که در تمام این روزها دیده بنویسد. تقی اخلاقی، نویسندهٔ افغانستانیِ حالا ساکنِ برلین، در کابل ۱۴۰۰ زنده‌ترین تصویر پیش از سقوط را از مردمان کابل پیش روی خواننده‌اش گذاشته است.

کابل ۱۴۰۰، نوشتهٔ تقی اخلاقی، را نشر «برج» در ۲۱۲ صفحه و به قیمت ۱۶۰هزار تومان چاپ و منتشر کرده است.

۲- وقتی مجاهد خندید

این کتاب حاصل دو سفر زهرا مشتاق، روزنامه‌نگار شناخته‌شدهٔ ایرانی، در دو برههٔ تاریخی کاملاً متفاوت، اما در فاصلهٔ زمانی نزدیک به افغانستان است. او در شش ماه دو بار به افغانستان سفر کرده است، اما در فاصلهٔ دو سفرْ طالبان افغانستان را گرفته است. نویسنده، به‌ویژه در سفر دوم، با شجاعتی مثال‌زدنی، ضمن ارائهٔ روایتی دست‌اول از شهرهای کابل، هرات و پنجشیر و گفت‌وگو با مردم کوچه و بازار، گفت‌‌وگوهایی انتقادی با هواداران و چهره‌های مؤثر طالبان مثل ذبیح‌الله مجاهد داشته که برخی از این گفت‌وگوها در فضای سیاسی و فرهنگی افغانستان واکنش‌هایی برانگیخته است.

وقتی مجاهد خندید: چهل روز در افغانستان، نوشتهٔ زهرا مشتاق، را نشر «اگر» در ۲۱۶ صفحه و به قیمت ۸۵هزار تومان چاپ و منتشر کرده است.

۳- و کسی نمی‌داند در کدام زمین می‌میرد

و کسی نمی‌داند در کدام زمین می‌میرد، بیش از هر چیز، روایت سفر است. زنی جوان ــ که به‌دلایلی از همه‌چیز و همه‌کس خسته شده ــ تصمیم می‌گیرد قید همه‌چیز را بزند و با کوله‌پشتی‌اش سفر کند. مسیر سفر ــ از البرز و هرمزگان و فارس و چهارمحال‌و‌بختیاری گرفته تا یونان و روسیه و افغانستان و گرجستان و ترکیه و فرانسه و ایتالیا و نپال ــ در هر پیچ‌وخمش قصه‌ای تازه سر راه او می‌گذارد، قصه‌هایی که مهزاد الیاسی بختیاری در کتاب و کسی نمی‌داند در کدام زمین می‌میرد روایتشان کرده است.

و کسی نمی‌داند در کدام زمین می‌میرد: روایتی از سفر به کاتماندو، بامیان، تفلیس، آتن، هرات، کابل، جنوا، قونیه، مون‌پولیه، نوشتهٔ مَهزاد الیاسی بختیاری، را نشر «اطراف» در ۱۵۲ صفحه و به قیمت ۱۲۵هزار تومان چاپ و منتشر کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->